بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

رشد 11 درصدی اقتصاد ایران در تولید و صادرات

رشد 11 درصدی شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران در تولید و صادرات

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته 14 محصول جدید تولید و صادرشده گفت: این امر منجر به رشد 11 درصدی اقتصاد ایران در تولید و صادرات شده‌است.

به گزارش تسنیم، بابک نگاهداری در همایش تولید ملی افتخار ملی در اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد : ایران در مدت 5 سال14محصول صادراتی جدید تولید و صادر کرده‌است. که این امر وضعیت شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران را نسبت به یک دهه قبل 11 درصد رشدداده و تاب آوری اقتصادی را بالا برده‌است.

افزایش قیمت محصولات خارجی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گران‌شدن محصولات مشابه خارجی، فرصت در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داد و سهم تولید داخلی افزایش‌یافت. به طوری که در فاصله سال های 96 تا 1401 به طور مثال تولید یخچال فیریزر2 برابر، ظرف شویی 3 برابر افزایش یافت و تولید وصادرات پوشاک افزایش و واردات کاهش یافته‌است.

وی درباره مشکل تامین نیازهای مالی دولت اشاره کرد و افزود: با توجه به سهم بالای وابستگی فروش نفت در اقتصاد ایران باید اشاره داشت نوسانات جهانی بر پایداری منابع ما اثر می گذارد و به اقتصاد و بخش تولید شوک وارد می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: البته در بودجه سال 1402 وابستگی دولت به نفت به 24 درصد کاهش یافته‌است. در سال‌های اخیر هم ظرفیت اقتصاد دانش بنیان در حال افزایش‌یافته و جایگاه خود را در اقتصاد کشور پیدا کرده‌است.

نگاهداری باتوجه به اینکه مجلس و دولت قوانین و مقررات مرتبط با تسهیل فضای کسب و کار را وضع میکنند، اظهار کرد: برای بهبود فضای کسب و کار باید اقدامات اساسی‌تری انجام داد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در اقتصاد کشور کاهش‌یافته و حتی هزینه استهلاک را نیز در سال های گذشته جبران نمی‌کند؛ گفت: البته بعد از کرونا و در دو سال گذشته بخش صنعت رشدداشته و ظرفیت هایی که خالی شده‌بود پرکرده‌است اما برای تداوم آن نیازمد جذب سرمایه‌گذاری هستیم.

تنوع بخشی مالیاتی برای سال آینده

وی با بیان اینکه اتکا به بحث مالیات بدون تنوع بخشی به پایه های مالیاتی صورت بگیرد و نباید صرفا نرخ های مالیاتی افزایش یابدگفت: در بودجه سال آینده درحوزه حقوق ها نیز افزایش نرخ به صورت پلانکی اعمال شده‌است و مالیات‌بر ارزش افزوده نیز تغییر کرده‌است که حاصل آن فشار به واحد های تولیدی است؛ که نیازمند اصلاح است و باید به سمت تنوع بخشی مالیاتی برویم.

رشد 11 درصدی اقتصاد ایران در تولید و صادرات

وی در پایان تاکید کرد: تغییرات مکرر قوانین بی ثباتی را برای تولید و کار آفرینی ایجاد میکند و حتی منجر می‌شود برخی فعالین اقتصادی از کشور مهاجرت کنند.

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IR