بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

افت اقتصادی آلمان

افت اقتصادی آلمان کمرنگ یا پررنگ شدن روابط با ایران؟

وضعیت اقتصادی آلمان به حدی بحرانی شده‌است که برخی نگران این موضوع هستند که آلمان ممکن است دوباره به عنوان “مرد بیمار اروپا” شناخته شود. سوال اینجاست که این وضعیت چقدر می‌تواند در روابط تجاری با ایران اثرگذار باشد؟

آلمان یکی از شرکای تجاری بزرگ ایران به حساب می‌آید. اگرچه اواخر سال گذشته از قطع روابط تجاری و اقتصادی با ایران خبر داده‌بود، اما همچنان در میان پنج کشور اصلی صادراتی به ایران قرار‌دارد و موفق شده‌است جایگاه خود را حفظ کند. دو نظریه در مورد آینده روابط تجاری ایران و آلمان مطرح شده‌است. برخی معتقدند که با کاهش اقتصاد آلمان، این کشور ممکن است از جمله شرکای تجاری ایران خارج شود. اما دیگران فکر می‌کنند که با توجه به پیش‌بینی‌های کاهش تولید در آلمان، روابط تجاری با ایران ممکن است تقویت شود.

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده است که تولید در آلمان با کاهش 0.4 درصدی مواجه خواهدشد. اوضاع اقتصادی آلمان به اندازه‌ای بحرانی شده‌است که برخی مشکوک به این موضوع می‌شوند که آلمان ممکن است دوباره به عنوان “مرد بیمار اروپا” شناخته شود، اگرچه برخی دیگر همچنان بازار کار آلمان را قوی می‌دانند.

افت اقتصادی آلمان

افت اقتصادی در آلمان در زمان تهاجم روسیه به اوکراین رخ داد. این تهاجم منجر به افزایش تورم و هزینه‌های انرژی شد. این بحران به همراه با افت تولید در صنایع وابسته به انرژی، رشد ضعیف شریک تجاری اصلی آلمان، یعنی چین، و افزایش نرخ بهره در منطقه یورو به‌منظور کنترل قیمت‌های مصرف‌کننده، تشدید یافته‌است.

همچنین اقتصاد آلمان در اوایل سال جاری به رکود وارد شده‌است و تا کنون در تلاش برای خروج از این وضعیت به خصوص با رشد صفر در سه ماهه دوم به ثبت رسیده‌است. وزیر اقتصاد آلمان نیز اعلام کرده‌است که در محیط ژئوپلیتیک دشوار جهانی، آلمان نسبت به خروج از این بحران کندتر از انتظار عمومی عمل خواهدکرد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین اقتصاد آلمان را با کاهش رشد اقتصادی به مقدار 0.5 درصد در سال 2023 به عنوان یکی از بحرانی‌ترین اقتصادهای بزرگ در سال 2023 معرفی کرده‌است. همچنین وزارت اقتصاد آلمان پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی در سال آینده به میزان 1.3 درصد و در سال 2025 به مقدار 1.5 درصد خواهد بود. در زمینه تورم نیز وزارت اقتصاد آلمان تورم را به میزان 6.1 درصد در سال جاری پیش‌بینی کرده‌است و پیش‌بینی شده‌است که این نرخ در سال‌های آینده کاهش خواهدیافت. برای سال 2024، نرخ تورم مورد پیش‌بینی معادل 2.6 درصد و برای سال 2025 معادل 2 درصد است.

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IR