بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

شرکت هلدینگ

شرکت هلدینگ چیست؟ (صفر تا صد معرفی و نحوه راه اندازی شرکت هلدینگ)

صاحبان مشاغل همیشه به دنبال راه هایی برای محافظت از دارایی های کسب و کار خود هستند. و در طول سالها، تعدادی استراتژی برای کمک به آنها در انجام این کار ایجاد شده‌است. یکی از موثرترین آنها تقسیم کسب و کار به چندین واحد تجاری است که همگی تحت مالکیت و کنترل یک شرکت هلدینگ واحد هستند. این مقاله نگاهی دقیق تر به این استراتژی آزمایش شده و محبوب برای کمک به کاهش ریسک خواهد داشت.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

شرکت هلدینگ چیست؟

هلدینگ یک شرکت مادر است – معمولاً یک شرکت سهامی یا LLC – که برای خرید و کنترل منافع مالکیت شرکت‌های دیگر ایجاد می‌شود. شرکت هایی که تحت مالکیت یا کنترل یک شرکت هلدینگ هستند، شرکت‌های تابعه آن نامیده می‌شوند.

انواع شرکت‌های هلدینگ

بسیاری از شرکت‌های هلدینگ هیچ فعالیت تولیدی یا ارائه محصولات یا خدمات ندارند و تنها هدف آنها خرید سهام و کنترل سایر شرکت‌ها است. این نوع شرکت‌ها به عنوان شرکت هلدینگ خالص شناخته می‌شوند.

بعضی از شرکت‌های هلدینگ، علاوه بر مالکیت و کنترل شرکت‌های وابسته، فعالیت‌های تجاری خود را نیز دارند. این نوع شرکت‌ها به عنوان شرکت هلدینگ مختلط شناخته می‌شوند.

انواع دیگر شرکت‌های هلدینگ شامل شرکت‌های هلدینگ فوری و واسط هستند که توسط دیگر شرکت‌های هلدینگ یا کسب‌وکارهای بزرگتر مالکیت دارند.

ساختار شرکت‌های هلدینگ

حال که توضیح دادیم هلدینگ چیست در ادامه به ساختار هلدینگ میپردازیم.

در یک ساختار شرکت هلدینگ معمولی، شرکت‌های تابعه به تولید، فروش و یا انجام تجارت می‌پردازند. به این شرکت ها عامل می‌گویند. سایر شرکت‌های تابعه دارای املاک و مستغلات، دارایی‌های معنوی، وسایل نقلیه، تجهیزات یا هر چیز دیگر با ارزشی هستند که توسط شرکت‌های عامل استفاده می‌شود.

شرکت هلدینگ ممکن است ۱۰۰٪ سهام شرکت وابسته را داشته‌باشد. و یا ممکن است تنها تعداد کافی از سهام یا مالکیت‌ها برای کنترل شرکت تابعه داشته باشد. داشتن کنترل به این معناست که دارایی‌های کافی از سهام یا مالکیت‌ها داشته‌باشد تا اطمینان حاصل کند که رأی مالکان به سمت خود خواهد‌رفت. این ممکن است ۵۱٪ باشد. در مواردی که تعداد زیادی مالک وجود دارد، ممکن‌است درصدی کمتر باشد.

هر شرکت تابعه مدیریت خود دارد که کارهای روزانه را اداره می‌کند. مدیریت شرکت هلدینگ مسئول نظارت بر نحوه اداره شرکت‌های وابسته است. آنها می‌توانند مدیران شرکت ها یا مدیران LLC را انتخاب و حذف کنند. و تصمیمات سیاستی مهمی مانند تصمیم به ادغام یا انحلال شرکت‌ها را بگیرند. افرادی که مدیریت شرکت هلدینگ را انجام می‌دهند، در تصمیم‌گیری‌های روزانه شرکت‌های عملیاتی شرکت نمی‌کنند.

نحوه تامین مالی شرکت هلدینگ چگونه است؟

مدیریت شرکت هلدینگ همچنین مسئول تصمیم‌گیری در مورد سرمایه گذاری پول خود است. یک شرکت هلدینگ خالص می‌تواند منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری‌های خود را از طریق فروش سهام خود یا شرکت‌های تابعه یا از طریق وام گرفتن تامین نماید. همچنین می‌تواند درآمد از پرداخت‌هایی که از شرکت‌های وابسته در قالب سود سهامی، توزیع‌ها، پرداخت‌های بهره، اجاره‌ها و پرداخت‌های مرتبط با خدمات اداری که ممکن‌است ارائه دهد، کسب نماید. یک شرکت هلدینگ مختلط می‌تواند از عملیات تجاری خود درآمد کسب نماید.

نقش یک شرکت هلدینگ چیست؟

شرکت‌های هلدینگ توسط کسب‌وکارها در هر اندازه‌ و در همه صنایع استفاده می‌شوند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شناخته شده عموماً شرکت‌های هلدینگ هستند و بسیاری از افرادی که سهام آنها را می‌خرند، حتی متوجه نمی‌شوند که در حقیقت در یک شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری می‌کنند و نه در شرکت عملیاتی.

ساختار شرکت‌های هلدینگ برای شرکت‌های بزرگ با واحدهای کسب‌وکاری متعدد محبوبیت دارد. به عنوان مثال، یک شرکت بزرگ که محصولات مصرفی متنوعی تولید و به فروش می‌رساند از جمله محصولات مراقبت از مو، محصولات مراقبت از پوست، محصولات مراقبت از نوزادان و غیره.  این شرکت می‌تواند به جای استفاده از یک شرکت با تقسیمات مختلف، با یک شرکت هلدینگ و چندین شرکت تابعه ساختاردهی شود. هر واحد کسب‌وکار می‌تواند به عنوان یک شرکت وابسته جداگانه عمل‌کند که شرکت هلدینگ در آن سهام کنترلی دارد. اموال معنوی، تجهیزات و املاک شرکت نیز ممکن‌است در شرکت‌های وابسته جداگانه قرار گیرد و واحدهای عملیاتی باید برای استفاده از دارایی های معنوی، اجاره تجهیزات و اجاره دفاتر آن هزینه پرداخت‌کنند.

شرکت‌های هلدینگ (LLC)

شرکت‌های هلدینگ ممکن است توسط کسب‌وکارهای کوچکتر – حتی توسط کارآفرینان تک‌نفره – نیز استفاده‌شوند.

علاوه بر این، ساختار شرکت هلدینگ می تواند برای کارآفرین آگاه اجتماعی مفید باشد. شرکت هلدینگ و شرکت‌های تابعه می‌توانند به عنوان شرکت‌های مفید (Benefit Corporations)، شرکت‌ها با مسئولیت محدود، شرکت‌های عام المنفعه (Public Benefit Corporations) یا شرکت‌های عام المنفعه LLC تشکیل شوند. هر شرکت تابعه می‌تواند برای ارائه یک منفعت خاص تشکیل شود.

کارآفرینان اجتماعی که مالک و مدیریت شرکت هلدینگ هستند، همچنان کنترل و توانایی دارند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت‌های تابعه به شیوه‌ای مسئولیت‌پذیر و پایدار از نظر اجتماعی اداره می‌شوند.

مزایای شرکت هلدینگ چیست؟

دلایل مختلفی برای استفاده از این نوع شرکت‌ها وجود دارد. در زیر چند مورد آمده‌است:

  • محافظت از مسئولیت

قرار دادن شرکت‌های عملیاتی و دارایی‌هایی که استفاده می‌شوند در واحدهای جداگانه یک پوشش مسئولیتی فراهم می‌کند. بدهی‌های هر شرکت تابعه متعلق به آن شرکت است. یک بدهکار شرکت تابعه نمی‌تواند به دارایی‌های شرکت هلدینگ یا شرکت تابعه دیگری دست یابد.

  • کنترل دارایی‌ها با هزینه کمتر

شرکت‌های هلدینگ باید شرکت‌های تابعه خود را کنترل کنند، اما لزوماً نیازی به مالکیت تمام سهام یا منافع عضویت ندارند. این امر به شرکت هلدینگ اجازه می دهد تا کنترل شرکت دیگری و دارایی‌های آن را با هزینه کمتری نسبت به زمانی که تمام سهام مالکیت شرکت فرعی را به دست می آورد، بدست آورد.

  • کاهش هزینه‌های تأمین مالی بدهی

یک هلدینگ سرمایه‌گذاری که قدرت مالی دارد، اغلب می‌تواند وام‌هایی با نرخ بهره پایین‌تری نسبت به شرکت‌های عملیاتی خود بگیرد، به ویژه زمانی که کسب‌وکاری که به سرمایه نیاز دارد یک استارت‌آپ یا پروژه دیگری است که به عنوان یک ریسک اعتباری در نظر گرفته‌می‌شود. شرکت دارایی می‌تواند وام را بگیرد و وجوه را به شرکت تابعه توزیع کند.

  • ترویج نوآوری

از آنجایی که شرکت‌های عامل نهادهای جداگانه‌ای هستند، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها یا سایر سرمایه‌گذاری‌هایی که به نظر پر ریسک می‌رسند، ریسک کمتری دارد. در واقع، زمانی که یک شرکت فناوری سهامی عام (که بیشتر به دلیل موتورهای جستجو و وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو معروف است) به ساختار شرکت هلدینگ تغییر کرد، یکی از دلایل ذکر‌شده برای انجام این کار این بود که سهامداران آن نگران سرمایه‌گذاری‌ های شرکت در زمینه‌هایی مانند رباتیک، علوم زیستی و تحقیقات پزشکی بودند. با تجدید ساختار، آن سرمایه‌گذاری‌ها از کارکردهای اصلی و سودآور آن جدا شد.

  • عدم نیاز به مدیریت روزانه

شرکت‌های هلدینگ می‌توانند در انواع صنایع غیر مرتبط صاحب کسب و کار باشند. مهم نیست که صاحبان و مدیران هلدینگ از آن مشاغل اطلاعی نداشته‌باشند. زیرا هر شرکت تابعه مدیریت خود را برای اجرای عملیات روزانه دارد.

معایب یک هلدینگ چیست؟

استفاده از ساختار این نوع شرکت‌ها دارای اشکالاتی نیز هست که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌های تشکیل و پیگیری دائمی

شرکت هلدینگ و هر شرکت تابعه که تشکیل می‌شود، نیاز به پرداخت هزینه‌های تشکیل دارند. در اکثر موارد، وظیفه گزارش سالانه و مالیات فرانشیز نیز وجود دارد. هرکدام همچنین باید با اساسنامه شرکت حاکم یا LLC و اسناد حاکمیتی فردی خود مطابقت داشته باشند. استفاده از یک شرکت واحد، از این تعهدات اضافی مطابق با هر نهاد و هزینه های مرتبط با آنها اجتناب می‌کند.

  • چالش‌های مدیریت

همانطور که اشاره شد، یک شرکت هلدینگ نیاز نیست تمام سهام مالکیت شرکت های تابعه را داشته‌باشد. این هم می‌تواند یک مزیت و هم یک ضرر باشد. در جایی که مالکیت 100٪ را ندارد، مدیریت باید با مالکان اقلیت کار کند. گاهی اوقات زمانی که منافع مالکان اقلیت با منافع شرکت هلدینگ متفاوت است، تضادها به وجود می‌آید.

این واقعیت که مدیریت شرکت‌های هلدینگ نیازی به تخصص در کسب‌وکارهای شرکت‌های تابعه ندارند، همچنین می‌تواند به عنوان یک مزیت و یا یک عیب مطرح شود. چرا که مدیریت هلدینگ ممکن‌است بر مشاغل یا صنایعی که آشنایی خاصی با آنها ندارد نظارت کند و تصمیمات اساسی اشتباهی را اتخاذ کند.

  • پیچیدگی

استفاده از شرکت‌های هلدینگ و شرکت‌های تابعه عنصری از پیچیدگی را اضافه می‌کند که در ساختار تک نهادی یافت نمی‌شود. برای مثال، وقتی یک شرکت سهامی عام از ساختار شرکت هلدینگ استفاده می‌کند، می‌تواند بسیار پیچیده‌باشد و تعداد زیادی از شرکت‌های تابعه را پیگیری کنند. برای شرکت‌هایی مانند آن، یک سیستم مدیریت نهاد خوب می‌تواند ابزار ارزشمندی برای پیگیری تمام اطلاعات مهم، سوابق و تاریخ‌های سررسید برای همه شرکت‌ها باشد. اما حتی برای شرکت‌های کوچک‌تر، مهم است که اسناد، دارایی‌ها، بدهی‌ها و املاک هر شرکت جدا از یکدیگر نگه داشته شوند. عدم رعایت این موضوع می‌تواند خطر بزرگی برای هلدینگ داشته‌باشد.

چگونه یک هلدینگ سرمایه‌گذاری راه اندازی کنیم؟

پس از تصمیم گیری برای استفاده از ساختار شرکت هلدینگ، سوال بعدی این است که راه شروع یک هلدینگ چیست؟ برای یک سرمایه گذاری تجاری جدید، باید حداقل دو نهاد تجاری (یک شرکت مادر و یک شرکت تابعه) و شاید بیشتر تشکیل دهید. برای تشکیل هر نهاد باید تعدادی تصمیم مهم گرفته‌شود. این شامل چهار تصمیم کلیدی زیر است:

چه نوع واحد تجاری باید تشکیل شود؟

انتخاب بین شرکت سهامی، شرکت مسئولیت محدود یا نوع دیگری از شرکت برای شرکت مادر و شرکت‌های تابعه بستگی به تعدادی عوامل دارد. هرچند که شرکت‌های سهامی و شرکت‌های مسئولیت محدود هر دو ویژگی کلیدی مسئولیت محدود را ارائه می‌دهند، اما در حوزه‌های دیگری مانند نحوه مدیریت آن‌ها، چگونگی تقسیم منافع مالی و مالیات‌گذاری متفاوت‌اند.

چگونه باید از شرکت‌ها مالیات گرفت؟

این به طور کلی به معنای آن است که آیا باید یک شرکت شامل مالیات مجزا باشد یا یک شرکت معاف از مالیات باشد. دوباره، پاسخ به این سوالبه عوامل متعددی بستگی دارد.

هر شرکت باید در کجا تشکیل شود؟

هر کجا می‌تواند تشکیل شود. و شرکت‌های مادر و شرکت های تابعه آن‌ها نیازی ندارند که در یک جا تشکیل شوند.

چه نامی برای هر شرکت انتخاب شود؟

نام هر شرکت مادر و شرکت تابعه باید به مقررات مربوطه پایبند باشد. معمولاً مقررات نیازمند واژه‌ها یا اختصارهای خاصی هستند که نوع شرکت را نشان دهند.

تبدیل به یک شرکت هلدینگ از طریق ادغام

علاوه بر تشکیل یک نهاد جدید برای فعالیت به عنوان یک شرکت هلدینگ، یک شرکت عامل موجود می تواند خود را بازسازی کند تا از طریق ادغام به یک هلدینگ سرمایه‌گذاری تبدیل شود. در مورد یک شرکت سهامی، عمل ادغام به طور کلی نیاز به برگزاری جلسه و تأیید سهام‌داران دارد.

چکیده

به طور خلاصه، هلدینگ چیست؟یک شرکت هلدینگ یک شرکت مادر است که مالک و کنترل‌کننده شرکت‌های دیگر است و در بسیاری از موارد هیچ کالا یا خدماتی تولید نمی‌کند یا عملیات تجاری خود را انجام نمی‌دهد. شرکت های هلدینگ و شرکت های تابعه میتوانند در هر اندازه و در هر صنعتی فعالیت کنند. انجام این کار چندین مزیت دارد، از جمله آنها می‌توان به کمک به کسب و کارها برای کاهش ریسک از دست‌دادن دارایی‌ها اشاره کرد. به خاطر داشته باشید، این ساختار پیچیده‌ای است و برای هر سرمایه‌گذاری مناسب نیست. با این وجود، گزینه‌ای است که صاحبان مشاغل ممکن است بخواهند با آن آشنا شوند.

(1) دیدگاه

  1. محسنی
    20 آبان 1402

    ممنون از توضیحات کاملتون
    یکی از کاملترین مقاله هایی بود که تا بحال درباره شرکتهای هلدینگ خوندم

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

fa_IR