بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

-
سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی

فصلی نو در سرمایه گذاری با هوش مصنوعی

سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر پیدایش مفهوم هوش مصنوعی، تغییروتحولات زیادی را برای جامعه بشری به ارمغان آورده و فرآیند هوش انسانی را در مسیر ماشینی شدن قرار داده‌است. بنابراین باتوجه به‌رشد و توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی و نقش آن در موقعیت‌ و صنایع مختلف موجب گردیده، تا سرمایه‌گذاران به‌مانند فناوری‌های نوظهور گذشته از جمله راه‌آهن در اواخر دهه 1800 و یا رایانه شخصی در دهه 1980 بهترین روش‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تعیین کنند. گفتنی است‌که، که در ادامه  به روش‌های سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی پرداخته می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

سرمایه‌گذاری در فناوری‌های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی زندگی بشر را تحت‌تاثیر خود قرارداده و در تمام پیرامون زندگی انسان نفوذ کرده‌است. همین موضوع عرضه‌ و تقاضا از فناوری‌های هوش مصنوعی در جامعه را  افزایش‌ داده‌است. و سبب‌شده تا افرادی جهت کسب منافع مالی بیشتر، بهره‌وری مثبت از هوش مصنوعی را به یک فناوری مخرب تبدیل کنند. در همین راستا سرمایه‌گذار می‌تواند با شرکت‌های فعال در حوزه شناسایی روندهای مخرب در هوش مصنوعی همکاری به‌عمل آورد و سرمایه‌گذاری لازم را در جهت سودآوری انجام دهد.

باتوجه به این موضوع سرمایه‌گذاری به دو روش باید انجام شود، برای مثال در روش اول فرد مبتکر در این حوزه می‌تواند موقعیت پیشرو در بازار را بدست آورد و آن را حفظ کند. در روش بعدی فرد مقلد از فناوری‌های موجود در بازار بهره می‌برد و در دراز مدت به‌موفقیت بزرگتری می‌رسد. در واقع شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در فناوری‌های مربوط به‌هوش مصنوعی می‌توانید با شرکت‌های توسعه‌دهنده و یا پخش‌کننده این محصول در بازار فعالیت کنید. اکثر کارشناسان براین باورند که اقتصاد جهانی با ظهور هوش مصنوعی قدرتمندتر از گذشته خواهد شد و فرصت مناسبی را‌ برای شرکت‌های تربیت نیروی کار فراهم می‌کند.

سرمایه‌گذاری در سهام

برای سرمایه‌گذاری در سهام هوش مصنوعی شرکت‌های پیشرو در این حوزه پیشنهاد شده‌اند، که در ادامه به آنان اشاره می‌شود :

  • تسلا

 شرکت تسلا به‌عنوان یکی از پیشگامان فناوری هوش مصنوعی که در حوزه خودروهای هوشمند لوکس فعالیت می‌کند، شناخته می‌شود. این شرکت در سال 2010  به‌سهامی عام تبدیل شده و رشد بسیار زیادی برای خود رقم زده‌است. طبق آمار ارائه شده توسط این شرکت قیمت سهام تسلا در سال 2020 تا 700 درصد رشد را تجربه‌کرده و به نماد آینده برای تمام سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در سهام این شرکت سرمایه‌گذاری کنند، تبدیل شده‌است.

  • مایکروسافت

شرکت مایکروسافت در سال‌های اخیر حدود 13 میلیارد دلار در حوزه ابتکارات هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌کرده‌، که بخشی از این سرمایه به شرکت تحقیقاتی OpenAI جهت ایجاد ابزاری جدید و جریان‌ساز اصلی هوش مصنوعی ChatGPT و DALLE-2، اختصاص یافته‌است. این شرکت به‌عنوان یک شرکت پیشرو در این عرصه برای سرمایه‌گذاری در سهام هوش مصنوعی به‌شدت توصیه می‌شود.

  • پلتفرم‌های متا

شرکت متا سرمایه‌گذاری قابل توجهی در زمینه هوش مصنوعی برای کمک به نتایج جستجو و پیش‌بینی محتوایی کاربرانش انجام‌داده و از طرفی تراشه سیلیکونی خود را برای کاربردهای پردازش هوش مصنوعی توسعه داده‌است. برهمین اساس شرکت متا به‌دلیل قدرت و ظرفیت بالایی که که در این عرصه دارد. گزینه بسیار مناسبی جهت سرمایه‌گذاری در سهام هوش مصنوعی قلمداد می‌شود.

بهترین ETF  برای سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی

ETF  از عبارت Exchange-traded fund استخراج‌یافته و یک نوع صندوق قابل معامله قلمداد می‌شود. ساختار این صندوق با صندوق سرمایه‌گذاری مشابه‌بوده و افراد می‌توانند در زمانی‌که بازار معاملات سهام باز است یک یا چند واحد از یک صندوق ETF خریداری کنند و یا چند واحد از آن را بفروشند. این صندوق قابل معامله بخاطر مزایایی از جمله نقدشوندگی و سرعت بسیار بالا و هزینه کمتر در خرید و فروش برخوردار است. و به‌خاطر کارمزد پایین و تنوع زیاد در دارایی به‌عنوان یک سبد کم‌ریسک نسبت به دیگر صندوق‌ها شناخته‌می‌شود. در همین راستا، استفاده از ETF حرفه‌ای مدیریت‌شده و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هوش مصنوعی سبب می‌شود، تا متخصصان بهترین شرکت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. طبق‌گفته کارشناسان بهترین ETF برای سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی به شرح ذیل است :

  • (XT) iShares Exponential Technologies ETF، صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ که سهام جهانی را انتخاب می‌کند.
  • (QTUM) Defiance Machine Learning & Quantum Computing ETF، این صندوق سرمایه‌‎گذاری به‌دنبال تجاری‌سازی تحقیق و توسعه در سیستم‌های محاسباتی کوانتومی است.
  • ROBO این صندوق بر روباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند.

جست‌وجو سرمایه گذاری در هوش مصنوعی

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد، روش‌های خالص و محافظه‌کارانه‌تری در جهان هوش مصنوعی شکل‌گرفته و سرمایه‌گذاران باید نسبت به حضور در بخش‌های متعدد بازار به درست‌ترین شکل ممکن تصمیم بگیرند. در همین خصوص ابتدا باید جنبه‌های مختلف هوش مصنوعی مورد بررسی قرار بگیرد و در قدم بعدی مسیرهای مختلف برای سرمایه‌گذاری ارزیابی شود. گفتنی است‌ که، زمانی‌ که سرمایه‌گذار قصد دارد در بخش‌های عمده بازار هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری انجام دهد، باید از تحلیل‌های سنتی سرمایه‌گذاری و بخش‌ها فنی استفاده کند.

  • پیش‌بینی درآمد

شرکت‌های هوش مصنوعی به‌دلیل درآمد ثابت و روبه‌رشد در کانون توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌است. گفتنی‌است‌ که، اکثر این شرکت‌ها به‌محرک‌های اصلی رشد سهام در سال‌های اخیر تبدیل شده‌اند.

  • گزارش‌های سالانه

گزارش سالانه اطلاعات مهمی را در خصوص فعالیت‌های یکساله شرکت ارائه می‌دهد و همچنین صورت‌های مالی برای تصمیم‌گیری صحیح و به‌موقع مدیران یا ذی‌نفعان شرکت برای ادامه یا توقف فعالیت، سرمایه‌گذاری، خروج سرمایه و غیره امری حیاتی و کاربردی  قلمداد می‌شود.

  • عملکرد نسبی در مقابل بازار

شاخص نسبی به بررسی نحوه عملکردیک سهام منفرد نسبت به یک سهام دیگر می‌پردازد.

  • تجزیه و تحلیل رشد

تجزیه‌وتحلیل رشد به موارد مختلفی از جمله، تکامل شرکت در طول زمان، سرمایه‌گذاری‌ها، درآمدها، سهم بازار و دیگر معیارهایی که می‌تواند به‌چشم‌انداز روشن شرکت کمک کند، می‌پردازد.

  • پیش‌بینی‌های تحلیلگر

پیش‌بینی تحلیلی برای افرادی که قصد دارند برای اولین بار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند، پیشنهاد می‌شود. گفتنی‌است‌ که، رشد سریع فناوری، بازار هوش مصنوعی را درگیر نوساناتی زیاد کرده‌است. و همین امر سبب‌شده تا چشم‌انداز شرکت‌ها به‌صورت مداوم در حال تغییر قرار بگیرد. بنابراین استفاده از پیش‌بینی تحلیلگر برای سرمایه‌گذار یک امر حیاتی تلقی می‌شود.

سوالات متداول

1.آیا سرمایه گذاران می توانند از هوش مصنوعی کسب درآمد کنند؟

هوش مصنوعی در مسیر رشد و تکامل قرارگرفته و به‌نظر می‌رسد در چند سال آینده بسیاری از مشاغل و برنامه‌ها در دنیای واقعی را، در بربگیرد. همین امر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در این حوزه درآمد بسیاری بالایی برای سرمایه‌گذاران به‌ارمغان می‌آورد. لازم به‌ذکر است‌ که، این حوزه به‌ مانند هر فناوری دیگر برای توسعه به سرمایه زیادی نیاز دارد. که سرمایه‌گذاری مستقیم هوش مصنوعی در شرکت‌های منفرد و یا در ETF از جمله مهم‌ترین سرمایه‌گذاری در این حوزه  قلمداد می‌گردد.

2.چگونه می‌توان در استارتاپ های هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرد؟

شرکت‌های نوپایی که در زمینه‌های جدید به‌مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تاسیس شده‌اند. در ابتدای مسیر سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیری را انجام می‌دهند. و سپس با افزایش فعالیت‌ها و ارائه محصولات خود به مشتریان سرمایه بیشتری را جذب می‌کنند. لازم به ذکر است‌ که، با اینکه سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها نوپا ریسک بالایی دارد. اما سرمایه‎ گذاری در یک شرکت موفق استارتاپی پاداش زیادی را به‌همراه خواهد داشت. نمونه‌هایی از شرکت‌های نوپا موفق در این زمینه عبارتند از اپل، آمازون و مایکروسافت که سرمایه‌گذاران اولیه آن پاداش چشمگیری را دریافت کرده‌اند.

3.آیا می‌توان مستقیماً روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنید؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌صورت مستقیم، با سرمایه‌گذاری در سهام فردی، ETF و یا صندوق‌های متقابل در سهام هوش مصنوعی متمرکز شوند.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

en_US